Így ápold a fogaidat, ha fogkőre vagy hajlamos

Többször esett már szó fogas témákról a blogon és a videóimban; beszámoltam már Nektek arról is, amikor sajnos a neurológián kötöttem ki a fogászati székből. Szóval igen, én tudom, mennyire kényes téma ez és mennyire kell vigyáznunk a fogainkra. Azonban az egyik leggyakoribb problémáról, a fogkőről még nem beszéltünk és mindig csak érintőlegesen meséltem el Nektek azt is, hogy milyen termékeket használok. Úgyhogy most összeszedtem mindent! 

Az általános ápoláson túl otthoni körülmények között mindenki azt szeretné elérni, hogy fehérek legyenek a fogai. Sőt, sajnos szerintem sokaknál igazából inkább ez a cél, mint az, hogy egészségesek legyenek a fogak. Talán nem is gondolunk erre; amíg nem találkozunk egy foggonddal, nem tudatosul bennünk, hogy ez mennyire fontos. A leggyakoribb probléma, amiről nem is szeretünk beszélni, mert a "jajj, de ciki" kategória: A fogkő. Egyszerűen vannak emberek (köztük én is), akik hajlamosabbak a termelésére és bizony folyamatosan járni kell eltávolíttatni évente vagy akár félévente. Itt jön a meglepi: Ha ezzel foglalkozol, a fogaid is fehérebbnek fognak tűnni, mert sokszor maga a fogkő színeződik el. Arról nem is beszélve, hogy az íny egészségét is az eltávolításával lehet megóvni. 

A fogkő a fogakra rákeményedett lepedék, ami valójában nyál és ételmaradék. Fújj, fújj, tudom... De fontos erről beszélni, hiszen már itt sok problémát és rengeteg fogorvosi költséget megspórolhatunk. Szóval, a lepedékben lévő savtól károsodhat a fogzománc, illetve az íny is begyulladhat. Gondolhatjátok, hogy nem kellemes dolog, amikor pluszban még rá is rakódik és keményedik a fogakra. A fogkő egyszerűen fogalmazva "tolhatja" lefelé az ínyt, ami emiatt visszahúzódhat és ha visszahúzódik, sosem kerül már többé a helyére. Ha pedig az íny így reagál, annak hosszútávon fogvesztés lehet az eredménye. Nyilván nem fogalmaztam nagyon szakszerűen és a fogszuvasodásról nem is beszéltem külön, de szerintem érthető és megállapodhatunk abban, hogy érdemes megelőzni ezt a folyamatot. 

Mivel ahogy mondtam, hajlamos vagyok a fogkövesedésre, nekem már elég hamar ki kellett tapasztalnom, mivel tudom jól kordában tartani a dolgokat. (Ez a hajlam is lehet örökletes, érdemes odafigyelni szüleink, nagyszüleink fogainak állapotára, így ha gond van, hamar elkezdhetjük a megelőzést.) 

Az alábbi termékeket használva a féléves fogorvos-látogatásomat évesre tudtam rövidíteni. Így évente járok fogkő eltávolításra, aminek az ára az általam eddig látogatott fogászatokon 6-14.000 Ft volt. Az eltávolítást mindig bízzuk szakemberre!

Fogkeféből minimum 6 éve a Curaprox márkát használom. A kefék végén található számok, mint például 1560 vagy 5460 a sörték számát jelölik a kefefejben. Én utóbbira esküszöm. Az ultra lágy sörték sosem sértették fel az ínyem, viszont tökéletesen tisztítanak. Amilyen kis egyszerűnek tűnik a termék, annyira nagyszerű. 


A Curaprox svájci márka, 1972 óta létezik, az általam is használt fogkeféjük már ikonikussá vált. Zseni a fogköz tisztító keféjük, de megtalálható a kínálatukban fogkrém és nyelvkaparó is.  

A fogkefe mellett a Parodontax Fluoride fogínyvérzés elleni fogkrémével kezdtük a rendbetételemet anno, amikor az első Curaprox fogkefémet is kaptam. Azt hiszem, erről a fogkrémről már tényleg mindenki hallott, az is, akinek nem érzékeny és vérzésre hajlamost az ínye. Esetemben kifejezetten fontos volt, hogy a fluorid tartalmú változatot válasszam, ez az a szuperösszetevő, ami kvázi visszaépíti a fogzománcot. (A lepedékben lévő sav kikezdi a zománcot, vagyis csökkenti az ásványi anyag-tartalmát, a fluorid pedig az elvesztett ásványi anyagok visszaépülését támogatja.) 

Utolsó csodafegyverként csatlakozott a rutinomhoz a Listerine, tőlük többféle szájvizet is használtam már. Létezik alkoholmentes és alkoholos változatban. Utóbbit szeretettel ajánlja a fogorvosom is ezekben a vírusos időkben. A legmagasabb alkoholtartalmú drogériás szájvíz, megtisztítja a nyálkahártyát. Nem mondom, hogy elsőre nem volt fura, eléggé bizsergeti a nyelvem néha még most is, sokaknak talán kellemetlen lehet a használata, de hamar meg lehet szokni. 


Három flakonnal ezelőtt fedeztem fel, hogy létezik belőle fehérítő hatású is, azt kell mondjam, fél flakon után látható volt már az eredmény. Azóta nem izgat annyira az otthoni fogfehérítés, de egy apró tipp, szintén a fogorvosomtól, ha szeretnétek ilyennel próbálkozni: Egy kis szódabikarbóna a fogkrém tetejére. Nem óriási mértékben, de fehérít, a zománc károsítása nélkül.  

Amire még rá kellene szoknom, az a fogselyem használata, de ezt valahogy nem sikerült még fogínyvérzés nélkül kiviteleznem; még tanulnom kell a tökéletes technikát. De sosem késő elkezdi. Tessék évente ellenőrzésre járni, tájékozódni a családon belül öröklődő foggondokról és törekedni a megfelelő ápolásra! Rengeteg kellemetlenségtől tudjátok így megóvni magatokat. 

Vigyázzatok a fogaitokra! 

(x) Szponzorált tartalom / A bejegyzés termékmegjelenítést tartalmaz!

0 megjegyzés: